בלפריטיס

דלקת שולי העפעף

רקע

הדמעה בעין מכילה שלשה תרכיבים: מימי, סרוטי, שומני. החלק השומני של הדמעה מקורו בבלוטות חלב המצויות בעפעף ומופרשות דרך צינוריות בצורה מכאנית בעת מצמוץ. החלק השומני של הדמעה חשוב למנוע אידויי של החלק המימי וכן ליצור סיכוך בעין. לעיתים מסיבות שונות, פתחי בלוטות החלב בעפעף עלולות להיסתם וליצור מקור זיהומי עם דלקת כרונית של העפעף הקרויה בלפריטיס .

תלונות וסימנים

תחושת אי נוחות בעין, הרגשת עצמים זרים, אודם, הפרשות, קשקשת על העפעף הם חלק מתסמיני הופעת המחלה . במקרים חמורים התופעה מחמירה עד כדי דלקת של העין , או הרקמות סביב העין עם תופעות חריפות וקשות יותר של הפרשות, כאבים, אודם ונפיחות ניכרת של העפעפיים.
התופעה נפוצה יותר אצל אנשים הסובלים מעור שמן, הסובלים מאסתמה של העור, שינויים הורמונליים קיצוניים (גיל הבלות), אלו עם קשקשת בשיער וכן מחלות עור שונות.

דרכי טיפול ומניעה

עיקר הטיפול הוא שמירה על נקבוביות הצינורות בשולי העפעף פתוחות תמיד, שחרור של החלב מצינוריות אלו באופן חופשי וכן היגיינה של העפעפיים.
כדי לעמוד בתנאים אלו , לאחר שאובחנו ע”י רופא עיניים בבלפריטיס מומלץ לטפל בצורה שמרנית לאורך זמן רב (חודשים) בדרך הבאה:

1. קומפרסים של מים פושרים (להרחבת הצינוריות) על פני שולי העפעף
  2. שפשוף מכאני של שולי העפעף באמצעות מגבונים לעיניים (להסיר חסימות אפשריות)
  3. טיפות לחות הכוללות את שלשת תרכיבי הדמעה ללא חומרים משמרים כדי לספק איזון לסביבת העין ולמנוע התרבות חיידקים
  4. יש לבצע מסאז’ מבסיס העפעף לכוון שוליי העפעף כדי לייצר הפרשה מכאנית מרובה ומניעת הצטברות משקעים
  5. במקרים בהם נידרש, ירשם ע”י הרופא המטפל שימוש במשחה אנטיביוטית לשולי העפעף כתוסף לטיפול השמרני.

את הטיפול חשוב לבצע בין 3-4 פעמים ביום ולאורך זמן ממושך של מספר חודשים, כדי להימנע מסיבוכים אפשריים של המחלה.
במקרים בהם התופעה “עקשנית” ואינה ניתנת לטיפול שמרני , ניתן להוסיף לטיפול הקיים אנטיביוטיקה דרך הפה, מסוג מינוציקלין לתקופה של לפחות 3 חודשים , כדי לדלל את התרבות החיידקים בשולי העפעף וכן ליצור ירידה בכמות החלב המופרשת בעפעף.

לסיכום, תופעת הדלקת הכרונית של שולי העפעף, יכולה להיות תופעה מטרידה המשפיעה גם על תחושת אי נוחות סביב העיניים וגם בצורה אסתטית של מראה העיניים ולהסב עוגמת נפש רבה. שיתוף פעולה הדוק בין רופא העיניים למטופל יביא לשיפור בתופעות הנלוות למחלה ולתוצאות רצויות של חיסולה. הישנות המחלה תימנע בטיפול מניעתי כרוני.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​