הסרת משקפיים בלייזר

אנשים שמאסו בהרכבת משקפיים או עדשות מגע, יכולים כיום לעבור ניתוח הסרת משקפיים בלייזר שנחשב לניתוח בטוח מאוד ובעל שיעורי הצלחה גבוהים. במרכזו של הניתוח מבוצע “תיקון” של הקרנית, באופן שמסדיר לחלוטין את הראייה לרמה של 6/6. טכנולוגיות הלייזר המיושמות כיום מאפשרות גם לאנשים הסובלים ממספרים גבוהים במיוחד לתקן את ראייתם ולהיפטר מהמשקפיים. למי מתאים הניתוח? כיצד מבוצע הניתוח? מהו תהליך ההחלמה מהניתוח? על כך ועוד, בשורות הבאות.

למי מתאים ניתוח הסרת משקפיים בלייזר?

ככלל, כל אדם המרכיב משקפיים ו\או עדשות מגע ומעוניין להיפטר לחלוטין מאמצעים אלה ולהחזיר לעצמו ראייה חדה  6/6 ללא עזרים אופטיים, יכול לעבור בדיקת התאמה לניתוח הסרת משקפיים בלייזר. לפני ביצוע הניתוח יש לעבור בדיקת התאמה במסגרתה נבחנים פרמטרים שונים כדוגמת עובי הקרנית, מספרי המשקפיים והצילינדר המדויקים, טופוגרפיה של הקרנית וכן פרמטרים כלליים כמו מחלות עיניים, בעיות פיזיולוגיות בעיניים, גיל, היסטוריה רפואית, מצב בריאות כללי ותורשה משפחתית של מחלות עיניים, כדי לוודא את יכולתו לעבור את הניתוח בהצלחה.

בדיקת התאמה 

מי יכול…שני מצבים עיקריים מוגדרים כבעיות אופטיות הדורשות תיקון אופטי לקבלת חדות ראייה מקסימלית. האחת קוצר ראיה בו הנבדק רואה טוב לקרוב אך מתקשה לרחוק ( מספרים של מינוס במשקפיים) האחר הוא רוחק הראייה בו הנבדק מתקשה לקרוב ורואה טוב יותר לרחוק (מספרים של פלוס במשקפיים) בנוסף לרוב בעלי המשקפיים קיימת בעיית צילינדר או אסטיגמציה, נתון אופטי במשקפיים האחראי לחדות הראיה המרבית דרך המשקפיים. 

מתי…ניתוח להסרת משקפיים בלייזר מבוצע אצל מטופלים מעל גיל 18, שלא חל אצלם שינוי במספר המשקפיים במהלך החצי השנה האחרונה ועד לגיל 60. הניתוח מתאים לבעלי מספרים הסובלים מקוצר ראיה של עד 12 דיאופטר  ורוחק ראיה של עד פלוס 4 דיופטר, ולבעלי צילינדר גבוה של עד 3 דיופטר. מטופלים שאינם מתאימים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר, כ 25% מהנבדקים, למשל בגין מספר גבוה מדי או קרנית דקה מדי, יוכלו לעבור ניתוחים אחרים כגון השתלת עדשה תוך עינית או ניתוח החלפת עדשה (בדומה לניתוח קטרקט).

מה בבדיקה…בדיקת ההתאמה כוללת מילוי שאלון בריאות, סריקת קרנית וצילום עיניים על ידי טכנאי רפואי, בדיקת איכות וחדות ראייה על ידי אופטומטריסט ובדיקת עיניים מקיפה על ידי רופא עיניים מנתח, לרבות בחינת מבנה הקרנית, עובי הקרנית, גלגל העין, קרקעית העין, לחץ תוך עיני, קוטר אישון ובדיקת יובש. בהתאם לתוצאות כלל הבדיקות, קובע רופא העיניים התאמה או אי התאמה לניתוח ומתאים את השיטה הניתוחית למטופל הספציפי.

אין להרכיב עדשות מגע לפני בדיקת ההתאמה (רכות –לפחות  72 שעות לפני, מומלץ שבוע, קשות – 10 ימים לפני בדיקת ההתאמה).

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר – על הניתוח

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר הוא ניתוח פשוט למדי, ובטכנולוגיות המוצעות כיום בטוח מאוד ומהיר מאוד (מספר שניות בסך הכל), והוא מבוצע תחת הרדמה מקומית באמצעות טיפות. במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר מבוצע אידוי חלקי מרקמת הקרנית בשכבת הסטרומה בעזרת קרן לייזר ממוקדת. אידוי זה משנה למעשה את קמירות הקרנית, “מפסל” את מבנה הקרנית ומתקן את הפגמים שיוצרים את בעיית הראייה. כיום מבוצעים מספר סוגי ניתוחים להסרת משקפיים, הנפוצים שבהם:

ניתוח PRK\EBK

בשיטה זו מבוצע אידוי של השכבה החיצונית ביותר של הקרנית באמצעות קרן לייזר, ללא שימוש בסכינים או חומרים מסוכנים. המדובר למעשה במעין יצירת פצע מבוקר על שטח הפנים של הקרנית לתיקון הפגם בקרנית. הליך זה נמשך 10-15 שניות בכל עין והפצע נרפא מעצמו בתוך 72 שעות . הראיה בסיום הניתוח היא מידית וההחלמה מהניתוח היא 72 שעות. זוהי שיטת הניתוח השכיחה ביותר והיא מתאימה למטופלים הסובלים מקוצר ראייה, רוחק ראיה וכן הסרת הצילינדר.

ניתוח INTRALASIK

בשיטה זו מבוצע בשלב ראשון, חיתוך של “מתלה” דק מהקרנית בעובי של עשירית המ”מ. לאחר הרמת המתלה, מבוצע אידוי בדומה לניתוח PRK, אך בעומק הקרנית. לאחר האידוי מוחזר מתלה הקרנית למקומו. ניתוח זה מתאים הן לסובלים מקוצר ראייה והן לסובלים מרוחק ראייה וצילינדר, אך אינו מתאים לבעלי קרנית דקה מדי או בעלי מספרים גבוהים מדי.

לפני הניתוח

  • אין להרכיב עדשות מגע לפני ניתוח : רכות –שבוע לפני הניתוח, קשות – 10 ימים לפני הניתוח.
  • אין להתאפר ביום הניתוח 
  • מומלץ לחפוף את הראש לפני הניתוח (שכן לא יתאפשר במהלך 48 שעות לאחר הניתוח)
  • יש להגיע לניתוח עם מלווה

מהלך הניתוח

המנותחים יגיעו לחדר הניתוח ויעברו סידרת בדיקות נוספות הכוללות צילומי קרנית, מפות טופוגרפיות, בדיקת אופטומטריסט לחדות ראיה ורפרקציה חוזרת. בסיום הבדיקות תתבצע שיחה מסכמת עם הרופא המנתח וסיכום הבדיקות.

לאחר מכן יגיעו המנותחים אל חדר ההכנה הטרום ניתוחי שבו יעברו חיטוי וניקוי העיניים והפנים ע”י אחות, יולבשו בהתאם לחדר הניתוח, כולל כיסויי ראש וימתינו לכניסה לחדר הניתוח. במקרים בהם יבקשו, המטופלים יקבלו תרופת הרגעה לפני הכניסה לחדר הניתוח. הליך הניתוח הוא קצר, לא כואב ובשת”פ מלא עם המנתח. בסיום הניתוח יצא המטופל לחדר התאוששות למנוחה קצרה כאשר הוא רואה.

לאחר שקיבלו הוראות לטיפול בבית (בע”פ ובכתב) ל- 24 שעות לאחר הניתוח ישוחררו המנותחים בליווי המלווה לביתם.

בשחרור יקבלו המטופלים ערכת טיפול עם הטיפות הנדרשות למהלך תקופת ההחלמה כמו כן מרשמים חתומים במידה וידרשו להם. אין צורך לרכוש לפני הניתוח את התרופות. אך יש להיערך לנוגדי כאב בלבד בבית (אופתלגין, נאורופן, אקמול וכו) לתקופת ההחלמה.

לאחר הניתוח

ההתאוששות בבית עלולה להיות מלווה באי נוחות, צריבה, דמעת, אודם, ובכאבים. יש להיערך עם נוגדי כאב. כמו כן, בשחרור מחדר הניתוח ניתן טיפול בטיפות נגד כאבים לאחר הניתוח למשך 48 שעות. בתקופת ההחלמה המטופל לא יוכל לחזור לפעילות מלאה כולל עבודה, ספורט וכו’ 

  • יום לאחר הניתוח, יש להגיע לביקורת אצל רופא עיניים וכן יש להופיע לביקורות חוזרות על פי הוראות הרופא
  • יש להקפיד על יישום טיפות העיניים על פי הוראות הרופא
  • אין לחפוף 48 שעות לאחר הניתוח
  • אין להרטיב את העיניים במי ברז למשך 48 שעות לאחר הניתוח
  • יש להימנע מפעילות גופנית מאמצת ומהזעה אינטנסיבית באזור העיניים למשך  7 ימים לאחר הניתוח
  • במשך כ 10 ימים לאחר הניתוח, אין להתאפר עם מסקרה ואייליינר
  • אין לשפשף את העיניים ואין לשהות במקומות מאובקים או אפופי עשן בתקופת ההחלמה
  • במשך שלשה שבועות לאחר הניתוח, אין לרחוץ בים, בבריכה או במקווה 
  • יש להקפיד על הרכבת משקפי שמש בחשיפה ארוכה לשמש (שיזוף) 3 חודשים לאחר הניתוח וכן ליטול ויטמין C כשלשה חודשים לאחר הניתוח.

חשוב לדעת: ניתוח הסרת משקפיים בלייזר ניתן כיום עם אחריות מלאה לכל החיים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​