בדיקות עיניים לילדים

מערכת הראייה מתפתחת אצל ילדים בצורה מואצת עד גיל 8 וממשיכה להתפתח עד גיל 16 כחלק מתהליכי ההתבגרות והגדילה הכלליים. בעיות עיניים וראייה שאינן מטופלות או אינן מטופלות נכון בגילאים אלה, יכולות להוביל לבעיות משמעותיות יותר שתפגענה בראייה של הילד גם בהמשך חייו הבוגרים. מהן בדיקות העיניים שיש לבצע אצל ילדים? האם נדרשת מעורבות של רופא עיניים? כיצד מזהים חשד לבעיה בעיניים או בראייה? כיצד מבוצעת הבדיקה? על כך בשורות הבאות.

מתי יש לבצע בדיקות עיניים לילדים? 

על פי המלצת משרד הבריאות, יש לערוך בדיקת ראייה לילדים בשלושה שלבים לאורך הילדות: בגיל חצי שנה, בגיל 3 ובסביבות גיל 6, לפני הכניסה לכיתה א’. שלבים אלה מהווים אבני דרך חשובות בהתפתחות מערכת הראייה ובהתחשב בחוסר יכולתו של הילד לאבחן בעיות ראייה בעצמו, חשוב לבצע את הבדיקות הללו באופן יזום ומסודר. מעבר לבדיקות השגרתיות, יש לפנות לרופא עיניים אם מבחינים אצל הילד בתסמינים כמו עייפות חריגה, כאבי ראש, אי שקט בזמן מטלות לעבודה מקרוב (משחק או קריאה), חוסר ריכוז, קושי לצפות בטלוויזיה לאורך זמן או קושי בלשבת בחלקה האחורי של הכיתה – סממנים היכולים להצביע על בעיית עיניים/ ראייה.

מי מבצע את הבדיקה וכיצד?

כחלק מתהליך ההתפתחות הטבעי של מערכת הראייה, פועל אצל ילדים רפלקס חזק בתוך עדשת העין, הרפלקס מייצר כוח דיופטרי המאפשר לילד לראות בטווחים שונים לרחוק או לקרוב ללא שימוש בעזרים אופטיים. רפלקס זה מופעל בצורה לא רצונית ויכול למסך בצורה דרמטית את תוצאות בדיקת התאמת המשקפיים, שלרוב נעשית ע”י אופטומטריסט באופטיקות השונות ואף להטעות את הבודק בצורך למשקפיים. ולכן בדיקות עיניים לילדים חייבות להתבצע על ידי רופא עיניים מוסמך בלבד. במסגרת בדיקת הרופא, יטפטף הרופא בעיניו של הילד, טיפות מיוחדות (ציקלופלגיה) המיועדות לנטרל את פעולת רפלקס העדשה (טיפות לשימוש רופא מוסמך בלבד). לאחר שעה של המתנה, ולאחר נטרול הרפלקס תתבצע בדיקת רפרקציה (התאמת מספרים למשקפיים) על ידי הרופא, וממנה נחלץ את המספר האמיתי והמדויק לו נזקק הילד אם בכלל. לאורך השנים, גדל הילד ואתו מתבצעים שינויים בפנים ובעין כגון התארכות העין ושינוי מבנה הפנים וארובת העין, ירידה בחוזק רפלקס העדשה ועוד. שינויים אלו גורמים לשינויי במספרים הניתנים לילד המרכיב משקפיים וכך מתבצעת גדילה איטית של מספר המשקפיים לאורך השנים עד להתייצבות המספר בגיל בגרות. כדי לשמור על התפתחות תקינה של הראיה אצל הילד וכדי להימנע מתופעות לואי נלוות להרכבת משקפיים במספר לא נכון (כאבי ראש, אי שקט, חוסר ריכוז) על הילד להיבדק בבדיקות מעקב של רופא עיניים בכל 4-5 חודשים עד לגיל 16 ולאחר גיל זה כל שנה עד להתייצבות המספר סופית.

מהי חשיבות המעקב לצורך טיפול ומניעה?

בעוד שבדיקת אופטומטריסט מיועדת בעיקרה לבדוק את כוח התשבורת של העין, קרי קיום קוצר או רוחק ראייה, במסגרת בדיקות עיניים לילדים על ידי רופא עיניים מוסמך מבוצעות בדיקות נוספות כדוגמת בדיקת קרקעיות העיניים, תנועות עיניים, ראיית צבעים ועומק ראייה במטרה לזהות גורמי סיכון לשלושת הבעיות המרכזיות הבאות:

עין עצלה

מצב בו עין אחת רואה פחות טוב מהאחרת או שתי העיניים רואות פחות ממלוא פוטנציאל הראייה שלהן. במהלך ההתפתחות הראייתית של הילד מתבצע חיווט של נוירונים מהעין לחלק השייך לראיה במוח (האוקסיפיטוס) במהלך החיווט מועברים שדרים למוח על איכות הראיה המתקבלת ע”י העין. כאשר ראייתו של הילד אינה חדה, השדר המועבר למוח הופך להיות בעל איכות ירודה וכך הילד יסבול מראייה מטושטשת קבועה באותה העין. הילד אולי לא מודע לכך כלל, אך המוח “מתרגל”/ לומד שאיכות הראיה בעין זו מטושטשת וכי לא ניתן לראות טוב יותר בה. מאחר וההתפתחות הראייתית נמצאת בשלבים מוקדמים של הגדילה ( מלידה עד גיל 11 לערך) היכולת לתקן או לשפר את פוטנציאל הראיה מוגבל בזמן וגיל. טיפול בעין עצלה מבוסס על כיסוי העין הדומיננטית (הטובה יותר) למספר שעות ביום כדי לגרום לגירויי יתר בעין העצלה ואתו היכולת לשפר את פוטנציאל הראיה . ברוב הספרות המקובלת בימנו נדרש זמן רב לטיפול וכן תוצאותיו אינן מבטיחות בכל גיל. מספר טיפולים פחות מוצלחים כוללים ביצוע תרגילים בתוכנות מחשב מיוחדות בכדי לגרום לגירויי מוחי מוגבר אצל הילד ובכך לשפר את העין העצלה וללמד את המוח על מלוא פוטנציאל הראייה שלה. כדי להימנע מעין עצלה, מעוגמת הנפש הנגרמת לילד ולהורה, יש להימנע מלהגיע לעין עצלה ע”י ביקורות אצל רופא עיניים לבדיקת ההתפתחות הראייתית כנדרש.

מיקוד ראייה (חסר בקונוורגנציה, CI)

בכל עבודה מקרוב אנו מפעילים רפלקס לא רצוני המסייע לנו בקריאה ומטלות בטווח הקרוב והבינוני. CI (Convergance Isuficiency) הוא קושי למקד את העיניים מקרוב, לרכז אותן פנימה ביחד ולייצר את הכוח הנדרש על מנת לבצע מטלות מקרוב. ילד הסובל מבעיית מיקוד ראייה יתקשה מאוד בקריאה, יתבלבל במילים ויחווה קושי לימודי רוחבי דמוי דיסלקציה. לרוב מקרים אלו מאובחנים ע”י הצוות בבית הספר כבעיות קשב וריכוז אך לאמיתו של דבר הילד אינו מסוגל לבצע המטלות הנדרשות ממנו בשל היעדר הרפלקס או חלקו. טיפול בבעיית מיקוד ראייה מבוסס בראשונה על אבחון נכון של הבעיה ע”י רופא העיניים. בבדיקת הרופא מבוצעות בדיקות להתכנסות העיניים הצורך במשקפיים , ההתפתחות הראייתית של הילד וכמובן בריאות העין . הטיפולים השונים מתחילים באמצעים פשוטים כגון ביצוע תרגילי ראייה מסודרים בתוכנית פרטנית לאורך מספר חודשים ובמעקב. קיימות תוכנות מחשב שונות היכולות להחליף על תרגילי העיניים הנדרשים. באם לא חל שיפור לאחר ביצוע התרגילים ניתן אף לתת עזרה במשקפיים למטלות מקרוב לזמן מוגבל בנוסף לתרגילים ובמקרים קיצוניים גם יישום טיפות מיוחדות העוזרות למקד את הראיה מקרוב בנוסף על המשקפיים (אטרופין). 

כדי להימנע מאבחנות שגויות לילד המתקשה במטלות מקרוב יש מקום לבדיקה ואבחון נכון של הבעיה ומתן טיפול שמרני או מתקדם שיקל על התקדמות הילד בלימודיו והתפתחותו הקוגניטיבית התקינה.

פזילה

מצב בו אחת מהעיניים “בורחת” פנימה, החוצה או למעלה ויוצרת פגיעה אסתטית בפניו של הילד וכמובן פגיעה משמעותית בראייה בשל היווצרות כפל ראיה ודיכויי העין הפוזלת עד למצב של עין עצלה. במקרים חריפים יבחינו ההורים מיד בעין הפוזלת, אך במקרים מסוימים ישימו לב לכך רק מדי פעם כאשר הילד חולה, כשקם בבוקר או שעייף. האבחנה המדויקת נעשית בבדיקת רופא עיניים המבצע תנועות עיניים מורכבות בודק בתבחינים שונים את בריחת העין במצבי קיצון ואף בודק את איכויות הראיה הנדרשות לשיתוף שתי העיניים (ראית עומק, תלת ממד, וכו). במקרים בהם הופיעה פזילה חדשה אצל הילד (אקוטית) יש לבצע בירור נוירולוגי נרחב שיכלול את מרכזי השליטה על תנועות העיניים במח.   לאחר האבחנה של סוג הפזילה והופעתה יקבע הרופא האם ניתן לטפל בה באמצעים שמרניים כגון משקפיים ותרגילי תנועות עיניים או לחילופין טיפול כירורגי. הטיפול הכירורגי המקובל כיום בפזילה הוא ניתוח פזילה שבו מחזקים ו/או מחלישים את שרירי העין המסייעים בתנועות העיניים בהתאם לפזילה שאובחנה.

בכדי להימנע מהתפתחות עין עצלה, כפל ראיה, דיכויי ראייתי וכן בעיות תדמיתיות של הילד הפוזל, ישנה חשיבות לאבחון וטיפול בחשד לפזילה אצל ילדים ע”י רופא עיניים בהקדם, הן כדי להבטיח את סל הטיפול המקיף והאפקטיבי ביותר להתפתחות ראייתית תקינה והן בכדי לבצע התאמות נדרשות בטיפול לאורך תהליך ההתבגרות והגדילה של הילד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​