היפרדות של הזגוגית

Posterior Vitreous Detachment

הופעת נקודות שחורות מול העיניים והבזקי אור המתגברים בתנועות העיניים, הם תופעה שכיחה ופיזיולוגית בעיניים תקינות ומקורם בתהליך פירוק של נוזל הזגוגית (התנזלות הג’ל בחלל העין). 

שינויים אלו בחלל העין עלולים להיגרם בצורה עצמונית ופתאומית בעין אחת או שתיהן. השינוי העיקרי בעין הוא פירוק הג’ל ונפילת חלבונים צפים בחלל העין, מה שגורם להופעת גופיפים שחורים הצפים הנראים היטב , במיוחד בתנועות עיניים מרובות (כגון קריאה). גופיפים אלו נקראים Floaters . התופעה פיזיולוגית, תקינה, אינה דורשת טיפול ומואצת לבעלי משקפיים ותופיע אצל כולנו סביב העשור החמישי לחיים.

פירוק הזגוגית היא תופעה שמופיעה פעם בחיים, אך תופעות הלוואי שלה יכולות ללוות אותנו זמן רב (לעיתים שנים). הזגוגית עטופה בשק ורקמה זו מחוברת לרשתית, החלק הניוראלי של העין, עם התנזלות הג’ל אנו חווים שינויים בנפח ומרקם השק מה שיכול להוביל להופעת משיכה של רקמת הרשתית ויחד אתה להבזקי אור . תופעה זו היא טבעית לתהליך ההתבגרות של העין ומלווה את פירוק הזגוגית.

תופעות הלוואי של הופעת גופיפים צפים, הבזקי אור , יכולים להטריד כאשר הם מופיעים בפתאומיות והפניה לרופא העיניים היא מידית. יחד עם זאת יש להבין כי ברוב המקרים (מעל 98%) מהמקרים התופעה חולפת מאליה ואינה מותירה סיבוכים נוספים. המח לומד לסנן את תנועות החלבונים הצפים ולאחר התנתקות מוחלטת של מעטפת הגל מהרשתית גם תופעת הבזקי האור נעלמת .

במקרים מעטים מאד, אותה משיכה של הרשתית יכולה לגרום לחורים או קרעים ברשתית . מצב זה מסוכן ודורש טיפול ולכן בדיקת העיניים בהרחבת אישונים אצל רופא העיניים הכרחית לשלול את הסיבוך. כאשר מתפתח קרע או חור ברשתית הטיפול הוא יחסית פשוט ע”י סגירה שלו באמצעות טיפול בלייזר לרשתית בצורה אמבולטורית . אך במקרים והחורים\קרעים לא טופלו כראוי נוזל הזגוגית חודר דרך אותו פתח ויוצר היפרדות של הרשתית, מצב המחייב תיקון כירורגי בחדר ניתוח.

בדיקה אצל רופא עיניים מתחייבת אך לא בדחיפות, לשלול התפתחות החורים ברשתית, לאחר הבדיקה התופעה חולפת מעצמה ללא תופעות לואי נוספות ברוב המקרים. יש להיבדק כ 3 חודשים לאחר הבדיקה הראשונה להופעת ה Floaters, כדי לאשר את ההתנתקות המוחלטת של הזגוגית ולשלול סיבוכים נוספים. במהלך שלשת החודשים בין הבדיקות יש להגיע לבדיקה מוקדמת יותר אם חלים אחד מהתנאים הבאים:

 

  • דמויי וילון מתנופף או מכסה אל מול העין
  • התגברות הנקודות השחורות מלוות בטשטוש ראיה  
  • חסר בשדה הראיה 
  • הבזקי אור הנראים כמו ברקים חזקים, שאינם פוסקים 

תופעות אלו מצביעות על התפתחות הסיבוכים עליהם דובר ודורשות התייחסות רפואית בבדיקה אצל רופא העיניים בהקדם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​